Edukacija 8: Važnost i razvoj publike

Autorice: Nevena Kereša i Sanja Farkaš

S obzirom da dostupni podaci o sudjelovanju publike u kulturnim i umjetničkim aktivnostima pokazuju da značajan dio europske populacije ne sudjeluje u njima u dovoljnoj mjeri, razvoj publike postao je jedan od važnijih izazova kulturnog sektora u cijeloj Europi.

Razvoj publike podrazumijeva strateški i interaktivan proces stvaranja kojemu je cilj uključiti pojedince i zajednicu u potpuno doživljavanje, uživanje, sudjelovanje i vrednovanje umjetnosti.

Ciljevi razvoja publike:

  • Očuvanje kulturnog i jezičnog diverziteta
  • Pružanje pomoći sektoru kulture i kreativnim industrijama da ostvare svoju društvenu   i edukativnu misiju te da ispune svoj ekonomski potencijal
  • Povećanje doprinosa spomenutih sektora održivom i inkluzivnom razvoju
  • Razvoj kapaciteta organizacija u kulturi i poticanje djelovanja izvan nacionalnih granica
  • Poticanje interkulturalnog dijaloga, socijalna inkluzija i promocija kulturnog diverziteta

Doprinosi razvoja publike:

  • Kulturni (uključivanje većeg broja publike, edukacija…)
  • Ekonomski (novi izvori prihoda.)
  • ruštveni (razvoj empatije, upoznavanje različitih društvenih zajednica, društveni aktivizam…)

Razvoj publike može smanjiti rizik od pojave društvenih konflikata. Studije pokazuju da sudjelovanje u kulturnom životu doprinosi razvoju psihičkog zdravlja te da ima znatno jači utjecaj nego drugi parametri kao što su prihodi, mjesto stanovanja, godište, spol ili zanimanje. U tom smislu, razvoj publike doprinosi revitalizaciji društva i pomaže samorealizaciji pojedinaca.

Zašto se uključiti u razvoj publike i zašto baš sada?

Rasprava o publici nije novitet. Umjetnička zajednica je oduvijek dio angažiranog društva, kritičar je svijeta oko sebe, bavi se kompleksnim pitanjima, preispituje naše “comfort zone” i promišlja o vrijednostima i rješenjima.

Nužno je kontinuirano razvijati publiku jer se svijet ubrzano mijenja. Nove tehnologije, obrazovanija populacija, veća konkurencija sadržaja za slobodno vrijeme, demografske promjene, smanjenje javnog financiranja – sve to pridonosi neizvjesnoj budućnosti kulturnih organizacija.

U prošlosti su kulturne institucije osnivane kako bi povećale i održale nacionalni ponos te u praksi djelovale kao posrednik između umjetnika i publike – kao “čuvar” onoga što bi javnost mogla i trebala vidjeti. Sada se krećemo prema višedimenzionalnom i interaktivnom svijetu, u velikoj mjeri zahvaljujući tehnologiji. Ona mijenja način kako stvaramo, distribuiramo i unovčavamo kulturne sadržaje, nudeći potencijal za pretvaranje publike iz pasivnih promatrača u kreatore i aktivne korisnike kulturnih sadržaja.

Društvene mreže uvelike pridonose tome. Mijenjaju društvena očekivanja i ponašanje. Ljudi žele veću interakciju i dijalog, osjećaj sudjelovanja u svim aspektima života. Osim uživanja, kulturna participacija donosi pojedincu kreativnost, nešto što je prijeko potrebno obrazovanom društvu.

Postoji izravna veza između aktivne publike i aktivnog građanstva. Kulturno sudjelovanje povećava vjerojatnost šireg uključivanja građana i u politički život. Umjetnost daje ljudima mogućnost izražavanja, daje im glas da ispričaju svoje priče. Kultura ima ključnu ulogu u svakom demokratskom društvu.

Faze razvoja publike:

  • Upstream participacija – primjenjuje se prije same izvedbe programa; publika sudjeluje u razradi plana za željeni događaj; s redateljima, organizatorima i producentima stvara program
  • Downstream participacija – odvija se nakon nekog događaja kroz direktan dijalog; publika izražava svoje mišljenje i dojmove te predlaže kako osnažiti i poboljšati program za ubuduće

Važno je prikupiti informacije “tko dolazi” te jednako tako razumjeti “tko ne dolazi i zašto”. Veliki je izazov doprijeti do onih koji još nisu publika te suzbiti prepreke koje sprječavaju kulturno sudjelovanje. Kako bi se razvila publika, umjetnička zajednica se mora kretati izvan svojih zidova, u javnom prostoru i na neuobičajenim mjestima te razvijati partnerstva s drugim sektorima, školama, bolnicama, lokalnim inicijativama i institucijama.

nuArs Session No.1 u sinagogi u Varaždinu

Primjer iz prakse – Razvoj nuArs vizije i nuSynergetic inicijative u Varaždinu

Kako početi kad nemaš reference, nemaš prostor, nemaš publiku ni ime, a čekanje na neka bolja vremena jednostavno nije prihvatljiva alternativa? U glavi brojna pitanja i kritike na zatečeno stanje. Primjećuješ kako u tvom okruženju kronično nedostaje dobrih suradnji, kvalitetnih kulturnih programa, edukacije, usavršavanja i zapošljavanja mladih te aktivnog sudjelovanja zajednice u njenom razvoju.

Nema druge nego krenuti – napraviti prvi korak i dati sve od sebe.

nuArs je vizija o zajedničkom djelovanju i suradnji ljudi koji potaknuti glazbom djeluju na podizanje kvalitete života svoje lokalne zajednice.

Prvi eksperimentalni projekt nuArs Session No.0 proveden je 2015. godine u gradu Varaždinu. Nekadašnja tkaonica tvornice Varteks veličine 6000 m2 postala je na trenutak ugodan dnevni boravak u kojem su novoosnovani nuSynergetic Orchestra i gostujući Elvis Stanić svojim soul, jazz i funk obradama te autorskim skladbama oživjeli taj dugo nekorišten prostor. Glazbeno- scenski događaj izveden je nezavisno, uz vlastiti trošak i volonterske sate preko 60 sudionika. Reakcije publike i onih koji su o događaju čuli ili čitali iz medija, bile su izvanredne – uložen trud se isplatio.

“Nevjerojatan osjećaj kad je glazbenik na pola metra od tebe i imaš dojam da svira baš tebi.” 

“Nakon iskustva na prošlotjednom Gradskom vijeću, nisam siguran je li su se ta dva događaja uopće dogodila u istom gradu i praktički u isto vrijeme.”

“Izvanredna uputa za život za sve one koji možda sumnjaju u duh vremena”

Zašto je nuArs Session izazvao oduševljenje i kako je razvijena publika? Neki od razloga bili su: originalnost, iznenađenje, profesionalnost i kvaliteta; neuobičajeno mjesto izvedbe kojim se ukazalo na potencijale korištenja napuštenih prostora; interdisciplinarna suradnja glazbenika, arhitekata, dizajnera, fotografa, tehničara i ostalih zainteresiranih građana; ograničen broj mjesta u publici; “targetiranje” ljudi koje bi događaj zanimao i osobni pozivi.

Nakon prvog uspješnog predstavljanja nuSynergetic inicijative javnosti, 2016. godine je osnovana Udruga nuSynergetic koja radi na promicanju kulturnog stvaralaštva i razvoju inovativnih umjetničkih praksi. Udruga se bavi procesima edukacije, usavršavanja i podizanja svijesti o kulturi kao i procesom revitalizacije napuštenih prostora. Projekti koji su uslijedili “nuArs Session No.1″i “nuSynergetic Orchestra ft. Glazbena škola u Varaždinu” potvrdili su kako uspjeh nije bio slučajan.

Aktivno sudjelovanje i suradnja lokalne zajednice u kreiranju kulturnih sadržaja ključna je odrednica suvremenih umjetničkih praksi. Publika se stvara participacijom društva.

nuSynergetic Orcestra ft. Glazbena škola u Varaždinu

Literatura

European Audiences: 2020 and beyond – European Commission 

http://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/reports/conference-audience_en.pdf

Linkovi

https://www.facebook.com/nusynergetic/

___________
Naslovna fotografija: ŠGZ Olinta

Associations Solta Music Choir has upgraded its privacy statement and so-called. cookies in accordance with the new European regulation from the Universal Declaration of Human Rights (GDPR). We use cookies on our website to provide you with a service, analyze usage, ensure availability and system functionality, which we could not provide without using cookies. By continuing to use our website, you agree to receive cookies. More about cookies and your privacy can be found at the link \\\"Privacy Policy\\\".
Prihvaćam uvjete Izjava o privatnosti
Secured By miniOrange